Mönsterskydd

Hej! Jag har utformat en speciell väska och undrar hur jag kan skydda mönstret så ingen kopierar det? Kostar det något?

Lawline svarar

Hej! Enligt 1 a § Mönsterskyddslagen, hädanefter ML, kan man få ensamrätt till ett mönster genom att registrera det. Du kan ansöka om ett designskydd/mönsterskydd hos Patent och registreringsverket (PRV) under förutsättning att din produkt har ett nytt utseende och inte liknar något som sedan tidigare finns på marknaden. Ytterligare krav på din produkt är att ditt mönster är särpräglat. Se 2 § ML vad som menas med nytt och särpräglat. För att ansöka om ett sådant skydd måste du fylla i en blankett som finns på PRV:s hemsida samt skicka in bilder på din design. Ja, det kostar pengar att skydda ditt mönster. För prisinformation se PRV:s hemsida. Du har tolv månader på dig, så kallad nyhetsfrist eller grace period, att lämna in en ansökan om designskydd hos PRV om du har offentliggjort din design innan du ansöker om ett designskydd. Du bör därför säkerställa bevisning för tidpunkten när din design offentliggjordes om den nu har blivit det. Om du ansöker om ett designskydd så kan du få ensamrätt till din design i maximalt 25 år se 24 § ML. Designskyddet gäller i perioder om 5 år och kan med erläggande av ytterliggare avgift förlängas vid ansökningstillfället eller vid förnyelsetillfället. När registreringen av ditt mönster är gjord så får ensamrätt till din design och därmed kan inte andra använda sig av det. Designskyddet innebär att ingen annan än du får till exempel tillverka, sälja, importera eller hyra ut en produkt vars utseende inte ger ett annat helhetsintryck jämfört med din design. Om någon trots allt gör det utan ditt tillstånd så gör personen ifråga sig skyldig till mönsterintrång och riskerar därmed att få betala skadestånd. I vissa fall kan domstolen även utdöma böter eller fängelse se 35 § ML. Trots att du har ett skyddat mönster så täcker inte det alla former av nyttjanden. Som exempel så undantas utnyttjanden som företas för privat bruk och utan vinstsyfte se 7 § ML för mer undantag. Jag vill avsluta med att upplysa dig om att det även finns ett så kallat oregistrerat skydd. Detta skydd är begränsat då det endast varar i tre år samt bara avser ett efterbildningsskydd. Med efterbildningsskydd menas att den påstådda intrångsgöraren måste ha känt till designen. Om du önskar ett bredare och säkrare skydd måste du som designinnehavare ansöka om ett registrerat designskydd inom tolv månader. Länk till PRV: http://www.prv.se/ Länk till Mönsterskyddslagen: https://lagen.nu/1970:485 Jag rekommenderar dig att gå in på PRV:s hemsida där de har massvis av matnyttig information eller kontakta deras kundtjänst för personlig service. Om du har ytterligare frågor får du givetvis kontakta oss igen. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare