FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag03/09/2010

Personligt betalningsansvar för aktiebolags skatteskulder

kan en suppleang bli personligt ansvarig för skatteskulder vid en ab konkurs, privat ab, har inte haft någon insyn i bolaget, har aldrig aktivt medverkat, men dessvärre upptäcktes ha teckningsrätt, efter ett mitag vid bildningen

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Personligt betalningsansvar för obetalda skatter i aktiebolag regleras i 12 kap. 6§ Skattebetalningslagen. Där sägs "Om en företrädare för en juridisk person i övrigt uppsåtligen eller av grov oaktsamhet har underlåtit att betala skatt enligt denna lag, är företrädaren tillsammans med den juridiska personen skyldig att betala skatten och räntan på den." För att kunna bli personligt betalningsansvarig måste man alltså vara "företrädare" för bolaget. I 8:4 och 8:29 Aktiebolagslagen (ABL) framgår att styrelseledamöter och VD är legala företrädare för bolaget. Man kan inte vara legal företrädare bara genom att vara suppleant. För att en suppleant skall anses som legal företrädare måste suppleanten inträda i styrelsen. Detta framgår av bla. rättsfallet NJA 1985 s. 439. Utöver de som enligt 8 kap. ABL är bolagets legala företrädare, har man i rättspraxis också använt sig av begreppet "faktisk företrädare". En faktisk företrädare är en person som - utan att vara VD eller styrelseledamot - har ett betydande intresse och ett bestämmande inflytande i bolaget. Äger man aktier i bolaget anses man i allmänhet ha ett intresse, och hur stort detta intresse är beror i princip på hur stort aktieinnehavet är, eller hur stort inflytande i bolaget som aktieinnehavet medför. Att man har ett bestämmande inflytande innebär ett krav på ett mycket stort inflytande över företagets ledning, förvaltning osv. Så som du beskriver din egen roll - ingen insyn och inget aktivt arbete för bolagets räkning - är du alltså varken legal företrädare eller faktisk företrädare, och kan därför inte bli personligt betalningsansvarig för bolagets skatteskulder. Skatteverket ger regelbundet ut handledningar där man beskriver rättsläget och praxis i skatterättsliga frågor. Vill du veta mer om personligt betalningsansvar för skatteskulder rekommenderar jag dig att läsa "Handledning för företrädaransvar", som jag själv använt i mitt svar till dig. Nedan länkar jag till Skattebetalningslagen, Aktiebolagslagen, Handledning för Företrädaransvar samt NJA 1985. s 439: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970483.htm http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050551.htm http://www.skatteverket.se/download/18.84f6651040cdcb1b480005094/44303.pdf https://lagen.nu/dom/nja/1985s439
Georg DellborgRådgivare