FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/09/2010

Fördelning av bodelningskostnader i samband med skilsmässa

Fråga om kostnad för bodelning. Min son begärde skilsmässa. När det gällde bodelning blev det konflikt. Han tvingades anlita jurist för att bodelning skulle kunna genomföras. Därefter accepterade motparten att juristen skötte bodelningen. Nu vill juristen ha betalt. Hur ska kostnaderna fördelas?

Lawline svarar

Tack för din fråga! I 17 kap. 7 § Äktenskapsbalken (ÄktB) anges att kostnader vilka är hänförliga till bodelningen ska betalas av makarna med hälften vardera. I förarbetena till Äktenskapsbalken (prop. 1986/87:1) preciseras två fall då bodelningsförrättaren dock kan bestämma en annan fördelning. Den första situationen då förrättaren kan frångå likadelning av kostnaderna är när den ena maken genom vårdslöshet eller försummelse har orsakat ökade bodelningskostnader. Sådan ökning kan exempelvis orsakas genom att ifrågavarande make lämnar felaktiga upplysningar eller undanhåller information vilket vållar förrättningsmannen extra arbete. Det andra fallet vilket föranleder en sneddelning av kostnaderna är när makarnas ekonomiska förhållanden ger särskild anledning till det. Det är i detta fall stora skillnader i makarnas ekonomiska ställning efter bodelningen som åsyftas. Om den ena maken efter bodelningen har betydligt mindre egendom än den andra maken samt att den förstnämnda maken efter bodelningen och sedan kostnaderna har betalats har kvar egendom till endast ringa värde, kan skäl för kostandsjämkning anses föreligga. Kostandsjämkning till följd av ekonomiska skäl ska enligt förarbetena endast bli aktuellt i undantagsfall. I förhållande till bodelningsförrättaren svarar makarna solidariskt för dennes ersättning. Detta stadgas i 17 kap. 7 §, andra stycket ÄktB. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Louise Albertson - WittingRådgivare