Förskott på arv samt fråga om återbetalningsskyldighet

Mor är sjuk och har gett oss barn varsin postväxel, alla syskon har fått men inte med samma belopp. De ligger mellan 20000-60000 kr. Räknas detta som förskott på arv? Hur fungerar detta isf när hon gått bort, kommer det jämnas ut om hon har pengar kvar, vad händer annars? Kan man bli återbetalningsskyldig?

Lawline svarar

Hej! I 6 kapitlet Ärvdabalken, härefter ÄB, står att läsa om förskott på arv. En gåva till en bröstarvinge skall anses som ett förskott på arv, såvida inte givaren uttryckligen gett till känna att gåvan inte skall vara förskott på arv. Däremot skall en gåva till en icke-bröstarvinge inte anses som förskott på arv, såvida givaren inte uttryckligen gett till känna eller det på annat sätt framgår att gåvan skall vara ett förskott på arv se 6 kapitlet 1 § stycke 1 ÄB. Gåvor till bröstarvingar presumeras således vara förskott på arv, medan gåvor till andra arvingar icke presumeras vara förskott på arv. När ett förskott på arv har givits, måste detta beaktas när det slutliga arvet efter en person fördelas. Om gåvorna i ert fall skall ses som ett förskott på arv så skall man då arvslotterna räknas fram, lägga ihop kvarlåtenskapen och värdet på förskotten i enlighet med 6 kapitlet 5 § ÄB (Under förutsättning att det inte finns någon efterlevande make. Om det finns det skall en bodelning göras först.) Beloppet man får fram skall sedan delas lika mellan er barn, förskottet som har getts skall dras av från arvslotten. Ett exempel: Det finns 4 arvingar (A, B, C, D) och 700 000 kronor i dödsboet. A har fått ett förskott på arv med 100 000 kronor. Vid arvlåtarens död lägger man ihop 100 000 + 700 000 = 800 000. Detta delas med 4. A, B, C, D skall få 200 000 kronor var. Från A:s lott avräknas gåvans värde (100 000 kronor), A får alltså endast 100 000 kronor av de 700 000 kronor som fanns i boet. En arvinge som fått förskott behöver inte återbetala någon del av förskottet även om förskottet skulle vara större än hans arvslott se 6 kapitlet 4 § ÄB. Det finns dock undantag från denna huvudregel när gåvan kränker övriga arvingars laglott. Om bristen innebär att en annan bröstarvinge inte får ut sin laglott och syftet med gåvan kan likställas med ett testamente så kan förskottsarvingen dock bli skyldig att betala tillbaka det som fattas se 7 kapitlet 4 § stycke 1 ÄB. För att gåvan skall likställas med ett testamente skall den vara gjord med hänsyn till framtida dödsfall. När man bedömer detta får man titta på om gåvan givits kort tid före givarens död och om den framstår som ett sätt för den döde att fördela sina ägodelar mellan arvingarna. Laglotten är hälften av arvslotten se 7 kapitlet 1 § ÄB. Länk till Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637#K6 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare