Vad innebär ett obeställt avtal som mottagits?

Vår VD blev nyligen uppringd från ett Call-center och erbjöds större rabatter vi får från vår nuvarande leverantör. Hon tackade nej och beställde ingenting men nu har man trots det skickat ett avtal för underskrift. Vad göra?

Lawline svarar

Hej! Ni behöver kort och gott inte göra någonting alls. Eftersom er VD inte ingick ens något muntligt avtal tidigare, är det som ni nu mottagit helt enkelt att betrakta som ett vanligt anbud från "call-center-leverantören" som ni antingen kan acceptera eller förkasta. Det verkar således som telefonförsäljaren ifråga, trots ert avböjande, tagit en chansning och hoppats att ni skulle ändra er och göra en beställning i alla fall. Bortser ni bara från avtalet, anses anbudet förkastat och det händer ingenting. Vänligen
Carl-Henrik BrännbergRådgivare