Får en skola publicera en av elevernas konstverk i en katalog som sprids till hushåll?

Kan en skola publicera en av elevernas konstverk i en katalog som utdelades i alla hushåll utan att få lov? De har även beskärt bilden så att namnteckningen inte finns med och eleven är ej namngiven i katalogen.

Lawline svarar

Hej! Den som har skapat ett konstverk har upphovsrätten till verket. Med upphovsrätt följer en rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten. Detta följer av 2 § upphovsrättslagen (URL, som du kan läsa här: https://lagen.nu/1960:729#P2S1 ). Om skolan publicerar verket i en katalog som delas ut till ett stort antal hushåll har de gjort intrång i elevens upphovsrätt till verket. Svaret på din fråga är alltså nej. Upphovsrätten har även en ideell sida. En del av denna är den s k paternitetsrätten. Det innebär att när ett exemplar av ett verk görs tillgängligt för allmänheten ska upphovsmannen namnges i enlighet med vad som är god sed. Detta anges i 3 § 1 st URL. Av vad du beskriver i din fråga verkar elevens paternitetsrätt ha åsidosatts. (Bedömningen av "god sed" beror dock på vad det är fråga om för katalog samt på vilket sätt publiceringen skett - upphovsmannen anges som bekant inte alltid i marknadsföringsmaterial.) En annan del av upphovsrättens ideella sida är rätten att inte få se sitt verk ändrat eller publicerat i ett sammanhang som kränker upphovsmannens konstnärliga anseende eller egenart. Detta följer av 3 § 2 st URL. Bedömningen om ändringen/publiceringen har skett på ett sådant kränkande sätt är många gånger svår att göra. En sådan kränkande ändring kan i och för sig ske genom beskärning. Jag tolkar dock uppgiften om beskärning i din fråga som att det bara är namnteckningen som skurits bort. I så fall torde ingreppet vara ett åsidosättande av paternitetsrätten och inte en sådan ändring som omtalas i 3 § 2 st URL. Intrång i upphovsrätt är förbjudet och straffbelagt i 53 § URL (se här: https://lagen.nu/1960:729#P53S1 ). Målsäganden (upphovsmannen) måste ange brottet till åtal för att åklagare ska få väcka åtal om inte åklagaren anser att åtal är påkallat från allmän synpunkt. Upphovsmannen bör dock i det här fallet fråga sig vad han har att vinna på att försöka få till stånd en fällande dom i ett brottmål. Det finns tyvärr många spridda rättsvillfarelser på upphovsrättens område och min gissning är att intrånget skedde mer av oförstånd än av illvilja. Eleven har i alla fall rätt till skälig ersättning för utnyttjandet. Detta följer av 54 § URL, se här: https://lagen.nu/1960:729#P54S1 , som även anger särskilda beräkningsgrunder för ersättningen. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare