Konst

Hej, Jag utvecklar en affärsidé där jag vill sälja konst på avlidna personer inom musikindustrin. Jag undrar om det finns någon lag som gör att jag inte får göra det, om de döda personerna omfattas av någon lag som ger någon företrädare rätten till dess varumärke?

Lawline svarar

Hej! Du har rätt att avbilda personerna men du har inte rätt att kopiera någon annans verk. Upphovsrättslagen skyddar konstnärligt utförda verk, och för att få skydd av lagstiftningen ska verket uppnå verkshöjd (särprägel och originalitet) Om du sätter din egen prägel på porträtten och inte kopierar ett porträtt som någon annan gjort så bör det vara helt ok! Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare