FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/08/2010

Har boendeförälder skyldighet att transportera barn till den andra föräldern för umgänge?

Hej, har delad vårdnad av tvillingpojkar med deras pappa som bor i Sthlm. Pojkarna bor hos mig i Sälen och vi har en rutin att han ska ha dom varannan tors-sön. Har jag någon skyldighet att transportera barnen till honom i Sthlm? Vi bodde här i sälen när vi separerade.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om vårdnad och umgänge med barn återfinns i föräldrabalken (FB) kapitel 6, se https://lagen.nu/1949:381#K6. 6 kap 15 b § anger att om barnet bor tillsammans med endast en förälder, ska den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det ska ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter. I RH 1999:30 uttalade hovrätten att ett beslut om skyldighet för ena föräldern att skjutsa barnet till den andra föräldern ska likställas med ett beslut enligt FB 6 kap 15 b § (se https://lagen.nu/dom/rh/1999:30). Enligt förarbetena är utgångspunkten att den förälder som barnet skall umgås med, har det primära ansvaret för kostnaderna men att den andra föräldern skall ta del i kostnaderna i den mån hans ekonomiska förmåga så tillåter. Även andra omständigheter än de ekonomiska förhållandena kan emellertid beaktas vid skälighetsprövningen. En sådan omständighet kan vara att en förälder utan någon godtagbar anledning flyttar långt bort. Givetvis är det dock ett godtagbart skäl att flytta exempelvis om en arbetslös förälder har fått arbete på annan ort. Enligt förarbetena krävs det dessutom i princip för att kostnaderna ska fördelas mellan föräldrarna att det är frågan om kostnader av någon betydenhet. Som en riktpunkt nämns att avståndet mellan bostadsorten och umgängesorten bör överstiga tio mil. Sammanfattningsvis torde det i detta fall röra sig om umgänge med fadern, snarare än växelvis boende. Detta medför att 6 kap 15 b § FB blir tillämplig. Det torde i detta fall inte heller råda tvivel om att det rör sig om sådana betydande kostnader som avses i förarbetena. Enligt rättsfallet RH 1999:30 kan det aktuella lagrummet tillämpas även på boendeförälders skyldighet att medverka till umgänge i form av transport till umgängesföräldern. Huvudansvaret för kostnaderna ligger dock på umgängesföräldern, d.v.s. barnens pappa. Dock kan du alltså av rätten åläggas att enligt FB 6 kap 15b § bidra till transport, eller kostnad för denna, till barnens pappa, men endast i den mån det anses skäligt. Här beaktar man, som ovan nämnts, din ekonomiska förmåga samt bl.a. om umgängesföräldern flyttat långt bort utan godtagbart skäl. Hoppas svaret varit till hjälp, Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare