Ansvar för sombos lån vid bodelning

Hej! Jag och min sambo ska separera, vi skaffade lägenheten för att bo i den tillsammans så jag kommer att få hälften, men strax efter att vi köpte lägenheten så skaffade min sambo ett lån på 100 000, dels för att lösa lägenhetslånet på 30 000 och köpa bil och lite fritidssaker för. I dagsläget är det kvar 70 000. Måste jag vara med att betala det som är kvar då det har gått till bil och saker till honom (kan tillägga att jag inte har körkot)? han tog lånet för ca 4 år sedan så lägenhetslånet är redan avbetalt.

Lawline svarar

Hej, Om lånet inte hänför sig till samboegendom behöver du inte vara med och betala det, vilket framgår av 13 § Sambolagen. En förutsättning är dock att sambon har täckning av skulden från annan egendom, vilket han kommer ha nu när det finns en bostad. Då varken bil eller fritidssaker hänför sig till samboegendom kommer du inte behöva stå för den delen av lånet. Kan du visa att den delen av lånet som var hänförliga till lägenheten är betalda, slipper du således stå för någon del av lånet. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare