FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag11/08/2010

Allmänt om aktiebolag och lagerbolag

Hej hej jag undrar varför det är bra att ha sitt företag som ett aktiebolag? Vad är skillnaden mellan ett privat aktiebolag och ett lagerbolag? Tack!

Lawline svarar

Hej! Regler om aktiebolag finns i aktiebolagslagen (ABL). Vilken bolagsform som passar bäst i det enskilda fallet beror på en rad olika faktorer, t.ex. verksamhetens art och syfte. I vissa fall passar det bäst att bedriva verksamhet genom aktiebolag och i andra fall passar det bäst att bedriva verksamheten genom någon annan bolagsform. Valet av bolagsform bör därför göras med beaktande av omständigheterna i det enskilda fallet. Generellt sett finns vissa fördelar med att bilda ett aktiebolag. Enligt 1 kap. 3 § ABL har aktieägarna i ett aktiebolag inte något personligt betalningsansvar för bolagets förpliktelser. I gengäld måste aktieägarna dock tillskjuta medel i form av aktiekapital, se 1 kap. 4 § ABL. Lägsta aktiekapital för privata aktiebolag är 50 000 kr, 1 kap. 5 § ABL. Aktieägarnas ansvar är således begränsat till det tillskjutna kapitalet. Vidare är aktiebolagsformen stabil på så sätt att bolagets rättsliga struktur ej påverkas om en aktieägare säljer sina aktier eller om en aktieägare avlider. I ABL finns två olika kategorier av bolag. Ett aktiebolag är antingen privat eller publikt. Delvis olika regler gäller för de två bolagskategorierna. Exempelvis görs skillnad mellan bolagskategorierna avseende aktiekapitalets storlek, se 1 kap. 5 och 14 §§ ABL. Kort sagt bildas ett aktiebolag genom att bolagsbildningen beslutas av en eller flera stiftare och granskas av Bolagsverket, se 2 kap. 3 § ABL. Genom Bolagsverkets beslut om registrering av bolaget i aktiebolagsregistret blir bolaget ett rättssubjekt, 2 kap. 4 § ABL. Bildandet av ett aktiebolag kan i vissa fall ta lång tid. Det finns vissa företag som har specialiserat sig på att registrera aktiebolag för att sedan sälja dessa till den som vill undvika den ibland tidskrävande bildningsprocessen. Dessa aktiebolag kallas lagerbolag. Köparen kan efter förvärvet ändra lagerbolagets firma, verksamhet, aktiekapital osv. efter egna önskemål. Sammanfattningsvis kan sägas att aktiebolagsformen har vissa fördelar jämfört med andra bolagsformer. Valet av bolagsform bör dock göras med beaktande av de omständigheter som föreligger i det enskilda fallet. De aktiebolag som säljs färdigbildade kallas för lagerbolag. ABL hittar du här: https://lagen.nu/2005:551 Vänligen,
Jens LidénRådgivare