Förskott på arv

Hej Min syster ska köpa våra föräldrars gård. Min syster kommer få "rabbat" på priset som en gåva. Har jag rätt till att få samma summa pengar som hon får rabbat?

Lawline svarar

Hej! Du har idag inte rätt att få motsvarande summa pengar i gåva. Däremot kan det vid en framtida bodelning efter dina föräldrar bli aktuellt att göra ett avdrag från din systers arvslott. Den summa din syster fått i rabatt vid fastighetsköpet kan då komma att dras från hennes lott. Avdraget görs enligt bestämmelserna i 6 kap. 1 § Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1, som berör förskott av arv. I det fall förutsättningarna för avdrag är uppfyllda och du inte senare tilldelats någon jämförbar gåva kommer därmed din arvslott att överstiga din systers. Vänliga hälsningar
Ulrika LundgrenRådgivare