FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN09/08/2010

Preskription för CSN-lån

Om man inte har fått några skuldbrev från CSN i utlandet, och har nu fått inkassobrev efter 11 år, har skulden preskriberats då? Eller har dom fortforande rätt att driva in skulden?

Lawline svarar

Hej! I Sverige gäller en preskriptionstid på 10 år för fodringar och därmed även för skulder till CSN, det står i 1 och 2 paragrafen preskriptionslagen (https://lagen.nu/1981:130). Tiden på 10 år räknas från det att du skulle börja betala tillbaka skulden till CSN. Under dessa 10 år kan preskriptionen avbrytas på olika sätt och avbryts preskriptionstiden så börjar en ny preskriptionstid på 10 år att räknas från avbrottet, 6 paragrafen preskriptionslagen. Det som räkans som preskriptionsbrytande är att CSN eller inkasso skickar en betalningsuppmaning till dig, att du betalar en del av skulden eller att CSN skickar ett årsbesked eller likande, det står i 5 paragrafen preskriptionslagen. CSN kan skicka till den adress som du är folkbokförd medan inkasso kan skicka till utlandet. Det du kan göra om du inte har hört något ifrån CSN eller inkasso under 10 år, är att du skriver till CSN att deras skuld är preskriberad. Du bör även ta samma kontakt med inkassobolaget. Har det gått mer än 10 år har de inte rätt att driva in skulden. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare