FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt05/08/2010

Kommunikationsproblem mellan föräldrar vid utövande av umgänge

hej..jag har ensam vårdnad om min son på 2,5 år..har alltid haft det..pappan o jag har aldrig kommit överens..många fula ord o rentav kränkning från honom har pågått hela tiden sen min son föddes...har har umgänge varannan helg.men nu har det varit så mycket tjaft vid överlämningen att jag inte orkar ta mer skit..och på mötena hos familjerätten dyker han aldrig upp..vi har haft kontaktfamilj men nu har vi ingen..jag som mamma vill inte ta all skit som ja får höra från honom mer..hur ska jag göra..? familjerätten säger att dom inte kan göra nåt..helst av allt vill jag ta bort umgänget med pappan tills den dagen han kommer på mötena vi har avtalat med familjerätten då vi inte kan kommunicera med varann..??

Lawline svarar

Enligt 6 kap. 15 § föräldrabalken (FB) har barnet rätt till umgänge med en förälder som han eller hon inte bor tillsammans med. Umgänget är i första hand till för barnet. Det är barnets intressen och behov som är avgörande. Se https://lagen.nu/1949:381 Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses oavsett om föräldrarna beter sig illa mot varandra t.ex. genom kränkningar. Detta innebär att du har ett ansvar att se till att ditt barn umgås med sin pappa, trots att ni föräldrar har kommunikationsproblem. Detta är en situation som är svår att komma tillrätta med. Barnet har rätt till umgänge med föräldern han eller hon inte bor med oavsett föräldrarnas relation. Du som mamma får alltså stå ut med att pappan beter sig oansvarigt genom att inte dyka upp på möten osv. Eftersom det är barnet behov som kommer i första hand, kan umgänget inte tas bort på grund av att ni inte kommer överens. Jag rekomenderar dig att ta upp frågan om överlämning med familjerätten, kanske kan dom eller socialtjänsten erbjuda stöd vid överlämningen?
Lina RadovicRådgivare