Indraget körkort

Jag har blivit förföljd av civilare och tagen för fortkörning, 160kmh/h på en 100väg skriver polisen. Jag erkänner inte på plats eftersom det finns utrymme för förväxling. Polisman tar körkortet och sen har jag inte hört av den myndigheten. Däremot har jag fått yttra mig inför den myndighet som numera (201001) har hand om körkortsärendena nämligen transportstyrelsen. Dom skickar tillbaks att "körkortet återkallats tills vidare i fyra månader, transportstyrelsen kommer avgöra ärendet slutgiltigt när lagakraftvunnen dom föreligger eller annat slutgiltigt beslut" Jag behöver mitt körkort i tjänsten och arbetsgivaren är ganska intresserad av att jag återkommer då jag har en nyckeltjänst på företaget, han vill således gärna ha reda på hur snart jag kan vara tillbaks bakom ratten. Jag vill försöka utröna hur den nya myndigheten egentligen jobbar - om den följer fg. praxis? Fråga 1. Det är nu en månad tills de fyra månaderna gått. - När ska jag skicka in den svindyra ansökan på 1670sek? Fråga 2. När ska jag börja leta efter advokat eller börja fråga polis/åklagar väsendet varför inget händer (semester tider) Fråga 3. Är det annat än penningböter som kan komma ifråga? (Står endast i kryssat "överskridit högsta hastighet" Tack på förhand

Lawline svarar

Du kan överklaga beslutet från transportstyrelsen om att dra in ditt körkort i fyra månader. Du kan bl.a. i överklagandet anföra att du behöver körkorttet i tjänsten. Du måste också bifoga ett intyg från din arbetsgivare som styrker dessa uppgifter. Kontakta transportstyrelsen för färdigtryckta blanketter. Domstolar och myndigheter följer praxis men det förekommer även bedömningar i det individuella fallet varvid man inte skall fästa alltför stor vikt vid praxis från myndigheten. Du kommer få hem brev när åklagaren beslutat om åtal. Då domstol/åklagarväsendet är mycket belastat kan sådana ärenden ta mycket lång tid. Du kan höra av dig till ditt försäkringsbolag där du har din hemförsäkring för att undersöka om det ingår rättsskydd i din hemförsäkring. Om rättsskydd ingår kan du få hela eller delar av dina advokatkostnader täckta via försäkringen. Du kan höra av dig till en advokat redan nu för att vara ute i god tid. Angående påföljden för trafikbrottet gäller följande. De brott som kan komma ifråga är vårdslöshet i trafik, 1 § lagen om straff för vissa trafikbrott. Se https://lagen.nu/1951:649 Påföljden för vårdslöshet i trafik är dagsböter. Om Brottet är att anse som grov vårdslöshet i trafik ingår dock fängelse i straffskalan. Enligt 1 § 2 st. utgör t.ex. grov vårdslöshet att peronen gör sig skyldig till grov oaktsamhet att personen ifråga visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv. I ett hovrättsavgörande, RH 2004:86 hade föraren kört en motorcykel på E6:an i 230 km/h. Hovrätten dömde till två månaders fängelse för grov vårdslöshet i trafik. Det kan vara svårt att på förhand beböma vad som utgör grov vårdslöshet, när man inte känner till alla omständigheter i det specifika fallet. Omständigheter som kan vara av betydelse är vilken fara som aktualiserades till följd av fortkörningen.
Lina RadovicRådgivare