FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal04/08/2010

Angående skyldighet att stå för räntekostnader och amortering

Hejsan! Jag och min sambo har nyligen köpt 10/12 i en villa av min sambos pappa. Villan består av två lägenheter, vi bor i den ena och hyr ibland ut den andra. Min sambos pappa kräver nu att vi ska betala honom en summa varje månad som ska täcka hans ränte- och amorteringskostnader på huset. Har vi någon skyldighet att betala honom mer än hans procent av hyresintäkterna från den lägenhet vi hyr ut? Vi betalar redan alla räkningar som har med huset att göra. Vore väldigt tacksam för ett svar!

Lawline svarar

Hej Jag uttgår ifrån att ni betalat köpeskillingen ni kom överens om och som framgår att köpehandlingen. När ni köpte huset, övertog ni lån som fanns på huset? Har ni övertagit lånen, måste ni givetvis betala på dem varje månad. Om ni inte har övertagit lånen eller avtalat att ni månadsvis ska betala till din sambos pappa för amortering och ränta, så kan ni inte krävas på detta. Som du säger har din sambos pappa i egenskaå av delägare rätt till 1/6 av hyresintäkterna. Pengarna din sambos pappa fick vid försäljningen av huset borde han ju rimligen använt för att betala tillbaka lånen? Hör av dig igen om något var oklart och berätta gärna då hur ni finansierat husköpet samt vad som framgår av köpehandlingen. Lycka till!
Lina RadovicRådgivare