FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/07/2010

Tidpunkt för bodelning

Datum för bodelning är väl normalt den dag då ansökan om äktenskapsskillnad lämnades in till tingsrätten. Kan datum gällande för bodelning senareläggas? Om ja, vad finns för tänkbara skäl?

Lawline svarar

Hej! När det gäller bodelning får man skilja på två olika tidpunkter. Dels när den faktiska bodelningen ska ske, dels den tidpunkt som är grundläggande för vilken egendom som ska ingå i denna fördelning, något som brukar kallas för den "kritiska tidpunkten". Enligt 9 kap 2 § Äktenskapsbalken (se https://lagen.nu/1987:230#K9P2S1) är den kritiska tidpunkten, som du skriver, den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (ansökan kommer in till tingsrätten). Det samlade värdet av allt giftorättsgods som finns vid denna tidpunkt ska således ingå i bodelningen och kan inte senareläggas (såvida ni inte tillsammans kommer överens om någonting annat). Sedan vad gäller den faktiska bodelningen (när den fysiska uppdelningen görs mellan er) sker denna först när äktenskapet är helt upplöst, dvs då domstolen godkänt er ansökan om äktenskapsskillnad (detta enligt 9 kap 4 § ÄktB och 5 kap 6 § ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230#K9P4S1). Här har ni dock var för sig en möjlighet att begära att bodelningen ska tidigareläggas och göras omgående redan under tiden som målet om äktenskapsskillnad pågår. Detta kan vara att rekommendera om man till exempel misstänker att den andre maken missbrukar den egendom som ska ingå i bodelningen eller agerar på annat sätt som försvårar ens möjligheter att få ut sin fulla andel i den kommande bodelningen. Vänliga Hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare