Ansvarsfriskrivning om användande av logotyper

Hej Jag driver en mindre verksamhet där en av mina produkter/tjänster är design av motocrossdekaler. PÅ min hemsida har jag dekaler med olika design färdiga att beställa. Dock är det så att många gånger när någon vill ha ett dekalset så vill dom även att jag placerar div loggor på dekalerna, eftersom det är vanligt på en högre nivå inom crossvärlden där sponsring är en viktig del. Mitt dilemma är att jag ju inte vet om dom fått godkänt av företagen att använda deras loggor (och ibland vet jag att det inte är så). Jag trycker även dekalerna. Jag förstår ju att jag inte kan använda andra företags loggor o tjäna pengar på det, vilket jag inte heller gör på min hemsida. Men kan man komma runt ansvarsrätten genom att skriva ett avtal med min kund där jag frånskriver mig ansvaret för användningen av logotyperna och att det ligger på beställaren? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Din fråga är typiskt svår att svara på, som många andra frågor som gäller avtal. Utgången beror i slutändan alltid på hur avtalet kommer att tolkas vid en eventuell tvist. Jag tror dock att en ansvarsfriskrivning i stil med "Beställaren intygar med detta avtal att beställaren har rätt att använda alla logotyper och andra intellektuella rättigheter som ingår i beställningen. Alla eventuella kostnader och rättsliga påföljder för brott mot detta belastas beställaren" skulle kunna vara giltig. På så sätt kan du i normalfallet kringgå att lastas för att din beställare felaktigt använder sig av oriktiga uppgifter. Men det är inte helt givet: en rättighetsinnehavare som kan bevisa att du uppenbart insett att beställaren ignorerat klausulen skulle kanske försöka ställa dig ansvarig. Som sagt; det är en svår fråga som helt beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Klart står i alla fall att en klausul som den ovan ökar dina chanser att slippa ansvar vid en eventuell tvist. Jag hoppas att du i alla fall fått lite vägledning! Vänligen
Joel DahlquistRådgivare