FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/07/2010

Giftorättsgods

Jag är gift och står inför kommande skilsmässa.Jag har en bil köpt av mig under pågående äktenskap. Det finns kvitto att jag köpt ut bilen för mina personliga pengar. Tillfaller bilen då mig eller ska den räknas in i giftorätten. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, Enligt 7 kap 1 § Äktenskapsbalken är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Vad som är enskild egendom stadgas i lagens 7 kap 2 §. Även om du köper något för dina ”personliga pengar” kommer egendomen att räknas som giftorättsgods och således räknas in i giftorättsgodset. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare