FrågaPROCESSRÄTTDomstol24/07/2010

Bestrida beslag

Hej! Hur ska jag göra för att bestrida beslag? Beslag är både mina av läkare förskrivna läkemedel samt en större summa pengar, delvis mitt och delvis min sambos. Vi har kvitton och i mitt fall vittnen (pengar jag fått av min mor). Beslagen har gjorts i samband med husrannsakan i min lägenhet efter "tips" från någon som åkt fast och söker strafflindring genom att gissa. Finns det något formulär för bestridande? Mvh jenny

Lawline svarar

Föremål, som skäligen kan antas vara förverkat på grund av brott, kan enligt 27 kap 1 § RB tas i beslag. Ett beslut om beslag som polisen tar kan, efter att åklagare överklagas till tingsrätten enligt 27 kap. 6 § andra stycket RB. Överklagandet ska ske skriftligen och det ska framgå vilket beslut som överklagas, varför beslutet ska ändras, vilken ändring du vill ha (att beslaget upphävs) och annan relevant information. Du kan försöka hävda och lägga fram bevis för att omständigheterna för beslag enligt 27 kap 1§ RB inte är uppfyllda. Ha även med information om: yrke och person- eller organisationsnummer postadress och adress till din arbetsplats telefonnummer till bostaden och arbetsplatsen Underskrift Skicka in det till aktuell tingsrätt så snabbt som möjligt så att inte överklagandefristen hinner gå ut (3 veckor från beslutet) Med vänlig hälsning, Malin
Lawline RådgivareRådgivare