Ensam vårdnad

Hej!! Jag har en son som är snart 11 månader gammal. Jag har haft delad vårdad med min sons far från första början. Vilket jag då, tyckte att det var det enda rätta. Men jag är tveksam nu. Han träffar sin son från 1 gång i veckan till högst 3 gånger. Och dessa träffar består av bara några timmar. Han hade nyligen vår son i 4 dagar då jag var på resa. Men sedan dess har han träffat sin som 1 gång och nu har det gått en vecka. Fick ringa honom och fråga när han skulle träffa sin son igen. Utöver detta så anser jag att han är en aning oansvarig. Han hade exempelvis ingen mat hemma till sonen och han glömde vällingen på en restaurang. Detta var ett mönster son upprepades, fram tills nu då han har flyttat ihop med en kvinna som sköter hushållet. Är väldigt glad för hans skull! Men jag misstänker att hon får bära den största lasten då det är hon som handlar hem mat, sköter hushållet och ser till att vår son är hel och ren. Är även orolig över att börja jobba då jag jobbar 7 nätter och är fri 7. Vi ska då ha sonen varannan vecka. Men han träffar sin son sällan och är orolig över att han inte skapat något större band till sin far som han borde gjort. Och jag anser inte att en annan ska bära de mesta utav ansvaret, bara för att det finns en kvinna i hushållet. Finns det någon som helst grund för mig att ansöka om ensam vårdnad?

Lawline svarar

Vid alla frågor som rör barn, ska det bästa för barnet vara i fokus. Delad vårdnad anses oftast vara det bästa för barnet, då båda föräldrarna har möjlighet att fatta beslut kring barnet. Domstolen torde inte göra någon skillad på vem i hushållet som sköter de olika sysslorna. Det är upp till varje familj att fatta beslut hur sysslorna ska delas upp. Tvärtom, kan pappans nya samboförhållande ha en positiv effekt angående hur rätten uppfattar hans situation med tanke på trygghet och stabilitet i vardagen. Att man vid ett tillfälle inte haft mat hemma är troligen inte tillräckligt för att rätten ska fatta beslut om ensam vårdnad. Det centrala är om barnet inte får mat hos den andre föräldern. Om ni ska ha växelvis boende varannan vecka är delad vårdnad att rekomendera och det är förmodligen svårmotiverat att försöka få ensam vårdnad när barnet bor växelvis. Att du är orolig för din sons kontakt med sin pappa, är bra och ingår i din föräldraroll. För att komma till rätta med detta rekomenderar jag dig att prata med barnets pappa och förklara hur du ser på saken. Jag tror att det, utifrån de omständigheter du angivit, är svårt för dig att få ensam vårdnad. För att få ensam vårdnad krävs vanligen att det förekommer stora sammarbetssvårigheter mellan föräldrarna, vanvård av barnet hos den andre föräldern eller övergrepp av något slag. Jag hoppas svaret varit till någon hjälp! Lycka till!
Lina RadovicRådgivare