Förskott på arv

Mina föräldrar vill att jag ska ta över deras hus. Till vilket pris måste jag köpa det för att det inte ska räknas som förskott på arv? Hur fungerar huvudsaklighetsprincipen i dessa sammanhang? Vad finns det för andra vägar att hantera detta? På vilka sätt kan min syster invända mot att jag köpt huset till taxeringsvärde snarare än marknadsvärde? Om min syster går till domstol tas då utlägg för rättegegångskostnader och för min systers advokatarvode från dödssboet? Om jag köper huset till taxeringsvärdet och det senare betraktas som förskott på arv, vad kan jag då i värsta fall bli skyldig min syster om vi utgår från att min syster erhåller sin laglott och jag resterande kvarlåtenskap?

Lawline svarar

Priset har ingen betydelse för om det är fråga om förskott på arv. Som jag tolkar din fråga kommer du köpa huset till ett förmånligt pris och få resterande del, upp till marknadsvärdet, som gåva. Huruvida en gåva anses vara förskott på arv beror på om ni i gåvobrevet föreskriver någonting om detta. Eftersom du är bröstarvinge (barn) föreligger en presumtion att det är fråga om förskott på arv; 6:1 ärvdabalken. Denna bryts dock om dina föräldrar anger att det inte ska vara förskott på arv. Det finns inget formkrav på denna föreskrift, men förslagsvis görs detta i en gåvohandling som senare kan användas som bevis om meningsskiljaktigheter uppstår. Huvudsaklighetsprincipen blir aktuell när det kommer till att beskattning och inte vid arv. Du och dina föräldrar är fria att sluta det avtal som ni vill. De kan även ge bort huset med föreskrift att det ej är förskott på arv och då har din syster lite att komma med. Föräldrarna är trots allt fria att göra vad de vill med sin egendom. I ett tvistemål (som det skulle bli fråga om) yrkas som regel ersättning för rättegångskostnader av den förlorade parten. Den part som förlorar tvisten kommer således få stå båda parters rättegångskostnader. Om ni inte föreskriver att det inte är förskott på arv kommer det avräknas din den av kvarlåtenskapen. Värdet som man räknar med är enligt 6:3 ärvdabalken värdet på fastigheten vid tillfället för gåvan
Frida LarssonRådgivare