Varumärkesskydd vid icke-kommersiell verksamhet

Hej. Min fråga berör varumärkeskydd. Några av mina bekanta har börjat ett projekt som går ut på att översätta ett engelskspråkigt spel till svenska, för personlig bruk, dock räknar dem med att spelet ska sprida sig vidare bland andra intresserade. Men för att "försvenska" spelet ännu vill de byta ut de engelska varumärken mot svenska, så som Loka etc. Måste de då ansöka om tillstånd från omtalade bolag för att använda deras märken även om syftet är icke-kommersiellt och de tjänar inget på det?

Lawline svarar

Hej! Hela det skydd som garanteras genom varumärkeslagen (som du kan läsa via https://lagen.nu/1960:644) bygger på att varumärken används i näringsverksamhet - det står redan i första paragrafen. Det korta svaret på din fråga är alltså nej. Frågan är däremot såklart vad som kan anses vara näringsverksamhet. Det behöver inte innebära att man gör det som företagare/näringsidkare, utan man kan vara en vanlig privatperson och ändå anses använda varumärkena i näringsverksamhet. Av dina frågas bakgrund tror jag inte att dina bekantas beteende träffas av varumärkeslagen. Gränsdragningen är dock inte helt given och blir i slutändan en bevisfråga mellan varumärkesinnehavarna och dina bekanta. Så länge kretsen är sluten och begränsad är ett intrång osannolikt. Börjar spelet att sprida sig på allvar ökar naturligtvis risken att användandet kan anses vara kommersiellt. Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Vänligen
Joel DahlquistRådgivare