Renrasig löptik blev dräktig på hundpensionat

Lämnade in en renrasig löptik på ett hundpensionat 2 dygn, informerade om löp. Tiken blev dräktig och vi fick 8 blandrasvalpar. Ingen info från hundpensionat eller någon varning om att något kanske hänt. Vilket gjorde att vi inte misstänkte dräktighet utan trodde det var skendräktigt. Vem ansvar för detta? Skadestånd?

Lawline svarar

Hej! Ägaren respektive innehavaren av en hund har principiellt ett strikt ansvar för den enligt 19 § lag om tillsyn över hundar och katter (se här: https://lagen.nu/2007:1150#P19S1 ). Att ansvaret är strikt betyder att vållade skador ska ersättas även om man inte varit vårdslös. Du kan därför vända dig till både *den betäckande hundens ägare* (om denne går att finna) och *hundpensionatet* (om de innehade den betäckande hunden) med dina skadeståndsanspråk. Dräktighet hos en avelstik har av Högsta domstolen (HD) i ett snarlikt fall vilket refereras i NJA 1990 s 80 (se här: https://lagen.nu/dom/nja/1990s80 ) , betraktats som en sakskada på tiken. I fallet konstaterar HD att bq. "[p]å grund av denna skada får tiken anses ha varit förhindrad att föda en kull med renrasiga schäfervalpar som den annars kunde ha gjort. Den inkomstförlust som uppkommit genom att [ägaren] på detta sätt gått miste om en försäljning av en sådan valpkull utgör en följdskada till sakskadan." Du torde därför vara berättigad till ersättning av skillnaden mellan summan av försäljningsvärdet av de valpar som din tik fick och summan av försäljningsvärdet av en kull renrasiga valpar. Därtill är den skada som du lider till följd av värdeminskning på din tik pga dräktigheten ersättningsgill (om någon sådan uppstått). Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare