FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/07/2010

Fastighet som är belägen utomlands

Hej, Jag äger en fastighet i ett annat EU land. Jag gifte mig för ett par år sedan här i Sverige och undrar nu om denna fastighet kan komma att hamna i tvist vid en eventuell skilsmässa även om den inte finns i Sverige! Behöver jag skriva en äktenskapsförord nu för att försäkra mig om att egendomen förblir min? Mvh

Lawline svarar

Hej! Regler om äktenskap och bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB). När ett äktenskap upplöses, exempelvis genom äktenskapsskillnad, ska makarnas egendom fördelas lika mellan dem genom bodelning enligt 9 kap. 1 § ÄktB. Den egendom som ska ingå i bodelningen mellan makarna är makarnas s.k. giftorättsgods, 10 kap. 1 § ÄktB. Utgångspunkten är att allt giftorättsgods som makarna äger ska ingå i bodelningen, även sådan egendom som är belägen utomlands. En makes egendom kan antingen vara giftorättsgods eller enskild egendom. Som ovan nämnts är det endast makes giftorättsgods som ska ingå i en eventuell bodelning. Utgångspunkten är att all egendom är giftorättsgods, såvida egendomen inte är enskild, se 7 kap. 1 § ÄktB. Vilken egendom som är enskild framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Genom äktenskapsförord kan makar bestämma att viss egendom som tillhör någon av dem ska vara dennes enskilda egendom, se 7 kap. 2-3 §§ ÄktB. Sammanfattningsvis kan sägas att den utomlands belägna fastighet som du äger kommer att ingå i bodelning vid en eventuell skilsmässa förutsatt att fastigheten utgör giftorättsgods. All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Att upprätta ett äktenskapsförord är ett sätt att göra fastigheten till enskild egendom och på så vis undgå att den ingår i bodelningen. Hur ett äktenskapsförord upprättas och vilka formkrav som gäller framgår av 7 kap. 3 § ÄktB. ÄktB hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Vänligen,
Jens LidénRådgivare