FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal07/07/2010

Bundenhet av fastighetsförsäljning

Hej. Går det att häva en försäljning av en fastighet mot bakgrund att den ena av de två säljande parterna haft en egen agenda? Dagen efter kontraktsskrivning meddelar en av parterna att den har träffat en annan och önskar skilsmässa?

Lawline svarar

Hej! Nej, det går inte. Ett avtal om försäljning av en fastighet blir bindande i och med att köpeavtalet undertecknas, enligt 1 § 4 kap Jordabalken (se https://lagen.nu/1970:994#K4P1S1, som där framgår ska avtalet innehålla köpesumman och en försäljningsförklaring av säljaren). Att den privata relationen mellan er två säljare förändrats är inte en förutsättning som påverkar förhållandet till köparen. Enda sättet att i detta läge få försäljningen att återgå vore om ni villkorat köpet och skrivit in en sådan hävningsklausul i avtalet (enligt 4 § 4 kap Jordabalken, se https://lagen.nu/1970:994#K4P4S1). En sådan klausul är dock inte speciellt vanlig och det verkar inte heller som om ni gjort det varför du av allt att döma tyvärr är bunden av försäljningen. Vänligen
Carl-Henrik BrännbergRådgivare