FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/06/2010

Bodelning - Gemensam bostad

Jag och min fru äger tillsammans en bostadsrätt och vi har gemensamt ekonomi. Vi har två små barn. Nu vill hon ha en ”time-out” från mig dvs att jag bor någon annanstans ett tag (för att förhindra skillsmässa direkt). Vid en ev. skillsmässa hoppas jag behålla lägenheten och lösa ut henne dock. Påverkas min rätt till bostaden negativt om jag ”frivilligt” bor någon annanstans ett tag? Spelar det någon roll hur jag bor (hos föräldrar, andra hand etc.) så länge jag deklarerat att det bara är tillfälligt? Finns det någon tidsgräns på hur länge jag högst kan vara borta?

Lawline svarar

Hej! Din rätt påverkas inte av att du under en tid bor någon annanstans. Om ni inte själva kommer överens om vem som ska ha er gemensamma bostad är det den som behöver den bäst som får den, 11:8 äktenskapsbalken (ÄktB). Vem barnen skall bo hos har särskild betydelse för vem som har rätt till bostaden. Om barnen ska vistas lika mycket hos er båda finns det andra omständigheter som kan påverka. Sådana omständigheter kan vara att någon av er har svårt att skaffa en ny bostad på grund av en betalningsanmärkning eller att bostaden ligger närmare din eller din makas arbetsplats. Om ni lever åtskilda i mer än två år kan äktenskapsskillnaden genomföras utan betänketid, 5:4 ÄktB. Några andra effekter blir det inte av att du bor på annat håll. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare