Förskott på arv m.m.

Mina morföräldar har sedan flera år skänkt bort sin villa till min mor (numera enda syskonet), om/när morföräldrarna avlider har min mors kvarvarande syskonbarn då rätt att hävda sin laglott? I gåvobrevet som upprättades stod att villan ej skulle ses som förskott på arv.

Lawline svarar

Hej! Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). I 6 kap. ÄB finns regler om förskott på arv. Reglerna utgår från antagandet att en arvlåtare vill att alla barn till slut ska få lika mycket efter honom eller henne. Gåva från arvlåtare till bröstarvinge regleras i 6 kap. 1 § 1 st ÄB. Om arvlåtaren under sin livstid gett en bröstarvinge en gåva ska gåvans värde beaktas vid fördelning av kvarlåtenskapen. Regeln i 6 kap. 1 § 1 st ÄB är en presumtionsregel, vilket innebär att den inte ska tillämpas om arvlåtaren på något sätt givit uttryck för en vilja att den aktuella gåvan inte ska utgöra förskott på arv. Viljeförklaringen kan vara muntlig och behöver inte vara uttrycklig – det räcker att en sådan vilja kan utläsas. Viljeförklaringen behöver inte ske i anslutning till gåvan utan kan även ske vid ett senare tillfälle än vid gåvotillfället. Inom arvsrätten gäller den s.k. istadarätten. Enligt denna princip gäller att om en arvinge är avliden inträder dennas avkomlingar i den avlidnes ställe vad gäller rätten till arv. Enligt 7 kap. 1 § ÄB är varje bröstarvinge berättigad till laglott. Laglotten är hälften av arvslotten. Om en bröstarvinge är avliden inträder dennes barn i den avlidne bröstarvingens ställe enligt principen om istadarätt. Sammanfattningsvis kan sägas att gåvan från dina morföräldrar till din mor inte ska behandlas som förskott på arv enligt 6 kap. 1 § 1 st ÄB, eftersom dina morföräldrar klart givit uttryck för att gåvan inte ska avräknas från din mors arvslott. Vidare kan din mors syskonbarn hävda sin rätt till laglott enligt principen om istadarätt. ÄB hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen,
Jens LidénRådgivare