Försäljning av fastighet i samband med bouppteckning

Efter min far finns ett dödsbo sedan 30 år innehållande en sommarstuga. Min mor, min bror och jag är dödsbodelägare. Nu har min mor gått bort och frågan är hur det gamla dödsboet efter min far ska hanteras? Vi vill nämligen sälja stugan omgående.

Lawline svarar

Tack för din fråga! Då er far gick bort ärvde er mor er far med s.k fri förfoganderätt. Detta stadgas i 3 kap. 1 § Ärvdabalken(ÄB). När nu er mor gått bort har ni som bröstarvingar enligt 2 kap. 1 § ÄB arvsrätt både efter er far och efter er mor. Du coh din syster har lika arvsrätt, dvs vid en försäljning har ni rätt till lika del av eventuell vinst till följd av försäljning av sommarstugan. Inom tre månader från er mors bortgång skall ni upprätta en bouppteckning i vilken dödsboets tillgångar och skulder skall tas upp. Om du och din syster är överrens kan ni skifta boet efter de värden som ni själva bestämmer. Vid försäljningen av sommarstugan skall er kapitalinkomst från fastighetsförsäljningen beskattas. Samma regler gäller för dödsbo som för privatpersoner. Om kapitalinkomsten från försäljningen uppkommer efter skiftet är det du och din syster i egenskap av enskilda dödsbodelägarna som är redovisningsskyldiga. Om inkomsten dock uppkommer innan själva skiftet är det dödsboet som är redovisningssyligt. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Louise Albertson - WittingRådgivare