FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/06/2010

Umgängesrätt vid delad vårdnad

Hej! Jag och mitt ex har precis varit i tingsrätten angående boendet om vår son(8 år).Det är så att hon ska flytta 8 mil härifrån och vill ta med sig J,vilket jag inte samtyckte till.Domstolen gick på familjerättens utredning så nu ska han bo hos mig och träffa mamma varannan helg och varannat lov.Hon säger nu att vi ska åka halva vägen var för att hämta å lämna.Är det så?Hon säger också att morföräldrarna ska ha J en gång i veckan.Har jag som boendeförälder ansvar att se till att dom träffas?Och till sist..måste jag lämna ut min son till vem som helst om hon skickar nån annan för att hon inte kan?Måste hon inte åtminstone informera mig om vem som kommer? Tacksam för svar!Mvh Lasse

Lawline svarar

Tack för din fråga! Huvudregeln i samband med skilsmässa är att den gemensamma vårdnaden består samt att gemensam vårdnad ej är möjligt endast underden omstämdigheten att båda föräldrarna motsätter sig det, se 6 kap 3§, 2st FB samt 6 kap. 5§ , 2st FB. Ni skall som föräldrar besluta gemensamt och i det fall en av er motsätter sig ett beslut kan detsamma inte genomföras. Detta stadgas i 6 kap. 13 § FB samt 6 kap. 11 § FB. Som boendeförälder kan du dock besluta enskilt i frågor som för det dagliga livet. Barnet har enligt 6 kap. 15 § FB rätt till umgänge med den förälder med vilken barnet inte bor. Viktigt att poängtera är att umgängesrätten utgår från barnets behov vilket innebär att barnet inte har någon plikt att träffa föräldern.Föräldern har därmed inte har någon rätt att träffa barnet. Utgångspunkten är barnets bästa. Ni har som föräldrar ett gemensamt ansvar för att ert barns behov av umgänge med den av er som barnet inte bor med tillgodoses så långt som möjligt. Likaså har ni som vårdnadshavare ett gemesamt ansvar för att barnets behov av umgänge med någon annan som barnet står särskild nära med tillgodoses, såsom exempelvis far- och morföräldrar. Boendeföräldern har skyldighet att lämna den andra föräldern sådana upplysningar om barnet som kan främja umgänget. I 6 kap. 15b § FB stadgas att i det fall barnet bor med endast en förälder , skall den föräldern ta del i kostanderna för de resor som föranletts av barnets behov av umgänge med den andre föräldern. Kostandsansvarets omfattning beror på vad som anses skäligt utifrån respektive förälders ekonomiska förmåga. Det primära ansvaret ligger dock på umgängesföräldern. Generellt kan det av 6 kapitlet FB utläsas en omfattande samarbetsskyldighet föräldrarana emellan.Huruvida detta samarbete sker genom att ni delar på reskostanderna eller om ni väljer att ordna det praktiskt genom att köra halva vägen var är upp till er. Avslutningsvis vad gäller att överlämna barnet till annan än barnets mamma i samband med de helger/lov som barnet skall vistas hos henne gäller sunt förnuft. Den grundläggande tanken är återigen att ni har skyldighet att samarbeta - både genom att informera om vem som skall hämta men även genom att inte motsätta sig överlämnandet till någon pålitlig och för barnet känd person. Umgänget skall som sagt ske så smidigt som möjligt för barnet. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Louise Albertson - WittingRådgivare