Konsekvenserna av att tillkännage rätt ålder sedan medborgarskap erhållits

Jag har en fråga angående medborgarskap. Jag har en vän som kom till Sverige 1970 på falska id-handlingar där åldern var redigerad, för övrigt stämmer alla andra uppgifter. På 1990-talet blev personen svensk medborgare. Nu vill hon tillkännage sin riktiga ålder, men hon är orolig för de rättsliga konsekvenser som kan inträda, t.ex. att hon förlorar sitt svenska medborgarskap. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! I bestämmelserna i grundlagens kapitel om de grundläggande fri- och rättigheterna anges i vilka fall ett medborgarskap får återkallas (RF 2:7 st 2). Grundlagen ger emellertid ingen rätt att återkalla ett medborgarskap i ett enskilt fall utan bestämmer vilka grunder (anledningar) för återkallelse som får finnas i lagen. De grunder som möjliggör en återkallelse finns i medborgarskapslagen. Jag har inte för avsikt att gå igenom vilka dessa är eftersom ingen av dem är aktuell för att återkalla din väns medborgarskap utifrån den information som du har givit i frågan. (Jag har infogat en länk till lagen längst ner så att du kan läsa vilka situationer det rör sig om.) *Klart är att ett medborgarskap inte får återkallas för att det beviljats av fel anledning. Din vän kan inte bli av med sitt svenska medborgarskap för att hon anmäler sin riktiga födelsetid.* (För en mer utförlig redogörelse av rättsläget, läs Regeringsrättens avgörande i RÅ 2005 ref. 73 under länk nedan, där Skatteverket fanns ha förfarit felaktigt när uppgift om en persons medborgarskap tagits bort ur folkbokföringen sedan det visat sig att den svenske man från vilket medborgarskapet härletts visat sig inte vara personens far.) För att få uppgift om födelsetiden rättad torde det räcka för din vän att hon skriver till Skatteverket och begär att uppgiften om hennes födelsetid i folkbokföringen ändras. Vad gäller eventuella _brott_ (användning av falsk id-handling och liknande) som begicks i samband med ankomsten till Sverige respektive att medborgarskap beviljades är allt med stor sannolikhet preskriberat. Din väns, utåt, "felaktiga" ålder kan påverka _avtal_ som din vän har ingått. Att uppge felaktig information vid avtalsingående utgör, i och för sig, svek vilket är en ogiltighetsgrund enligt 30 § avtalslagen. De praktiska rättsliga konsekvenserna av att uppge felaktig ålder torde vara ganska små. Anledningen är dels att det är sällan man uppger sin ålder när man sluter avtal och dels att motpartens ålder sällan har någon betydelse för viljan att ingå avtal. Du bör ändå be din vän se över vilka avtal hon har slutit och undersöka om någon som hon slutit avtal med kan tänkas bli upprörd över att inte veta exakt när din vän är född. Jag förstår att din vän upplever att hon gjort fel och är oroad över vad som kan hända om det uppdagas. De rättsliga konsekvenserna av att tillkännage hur det ligger till borde däremot inte ge upphov till någon oro. *Länkar* Regeringsformen: https://lagen.nu/1974:152 , se 2 kap. 7 § 2 st. Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap: https://lagen.nu/2001:82 , se 14 § RÅ 2005 ref 73. https://lagen.nu/dom/ra/2006:73 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare