FrågaSKATTERÄTTArvsskatt02/06/2010

Arvsskatt

jag har blivit erbjuden att ta ut mitt fadersarv i förskott. Det grundar sig på värdet av en villa värd ca 4,25milj.kr. makan får 50% och min bror och jag får dela på 50%. Hur mycket skatt måste jag betala på min del om jag får den i förskott?

Lawline svarar

Hej! Du behöver inte betala någon skatt eftersom arvsskatten avskaffades 1 januari 2005 och gäller för dödsfall efter 16 december 2004. Se http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=11015&id=2622 Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare