Makes arvsrätt

Hej! Mina föräldrar äger två hus.Ett av dessa hus står bara pappa som ägare. Han avled för en tid sen.Mamma och pappa var gifta i nästan 40 år.Är det mamma som ärver huset eller vi barn, jag har en bror. TACKSAM FÖR SVAR

Lawline svarar

Hej! Om arvlåtaren är gift tillfaller hela kvarlåtenskapen (all egendom som den avlidne lämnar efter sig) den efterlevande maken, 3 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB). Det spelar ingen roll om endast er far var ägare av huset. När även er mor avlider tillfaller hela kvarlåtenskapen er bröstarvingar, om inget annat anges i ett testamente, 2 kap 1 § ÄB. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare