FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/05/2010

När föreligger övergrepp i rättssak?

Ett vittne som ska ska vittna i en rättegång mot två misstänkta i ett misshandelsfall, blir innan rättegången efterföljd av de misstänktas kompisar. De åker ständigt samma buss som henne och följer efter henne när hon ska handla men de säger aldrig något till henne. Vittnet skräms dock så pass mycket av händelserna att hon inte vågar vittna i domstolen. Min fråga är om kompisarna kan dömas för övergrepp i rättssak, olaga hot, olaga tvång eller ofredande.

Lawline svarar

Hej! Övergrepp i rättssak föreligger när någon med våld eller hot om våld angriper någon som t.ex. skall vittna i en rättegång. Det blir även fråga om övergrepp i rättssak om någon vidtar en gärning som medför lidande, skada eller olägenhet, eller hot om sådan gärning för att hindra någon från att t.ex. vittna i en rättegång. 17 kap 10 § Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) Att ständigt följa efter någon även om man inte säger något kan mycket väl vara sådan annan gärning som lagen anger, alltså kan det vara fråga om övergrepp i rättssak. Förmodligen skulle en domstol anse att det är fråga om övergrepp i rättssak. Antagligen skulle brottet anses vara ringa, men det finns ändå anledning att anmäla. Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare