FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal18/05/2010

Besiktning och friskrivning

Vi ska köpa ett hus, där säljaren har gjort en egen besiktning. Vi vill göra en egen besiktning. Då vill säljaren ha följande text i kontraktet."Om köpet fullfölj är parterna överens om att fel som framkommer vid besiktning samt förhållanden som påtalats i den sk risk analysen ej kan utgöra sk dolda fel enligt jordabalken" Vad innebär detta? Är det en friskrivnings klausul? Mvh

Lawline svarar

Hej! Eventuella fel i fastighet vid överlåtelse regleras i Jordabalken (JB) 4 kap. 19 §. Denna bestämmelse är dispositiv förutom i konsumentförhållanden, vilket bland annat innebär att en säljare giltigt kan friskriva sig från ansvar under vissa premisser. Den klausul som du nämner verkar dock inte vara en friskrivning. Klausulen bekräftar snarare det som redan gäller i sådana här sammanhang, nämligen att det som köparen vet om eller bort uppmärksamma vid undersökning inte kan vara grund för att påkalla fel i fastigheten. Det handlar alltså om en slags påminnelse om innehållet i JB 4 kap 19 § 2 st., där köparens undersökningsplikt återfinns. Varför man skriver in ett dylikt stadgande i kontraktet är förmodligen för att man vill klargöra just JB 4 kap. 19 § 2 st. och på så sätt undvika problem i framtiden. Dolda fel är nämligen något som säljaren ansvarar för och som kan berättiga köparen till exempelvis prisavdrag. I detta fall stadgar klausulen det uppenbara, nämligen att fel som uppmärksammats och som parterna är medvetna om inte kan vara ”dolda fel”. Jag vill emellertid reservera mig något, och särskilt för den så kallade ”riskanalysen”. Vad detta är framgår inte och hur den påverkar mitt svar vågar jag inte sia om. Därför kanske det bästa vore att undersöka klausulen mer ingående. Mvh,
Oscar RydénRådgivare