FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal18/05/2010

Ogiltigförklara fastighetsköp

Jag och min fru (gravid i 7:e månaden) har köpt ett hus (tillträdet har ej skett). Vi har också sålt vår bostadsrätt (tillträdet har ej skett). En vecka före tillträdet av huset avlider min fru hastigt. Nu står jag ensam med en 4 år gammal dotter. Vad gäller och hur gör man i ett fall som detta? Kan köpet ogiltighetsförklaras eftersom min fru har skrivit på alla handlingar också?

Lawline svarar

Hej, Jag beklagar sorgen. Vad gäller ogiltigförklaring av fastighetsköp regleras detta i Jordabalken (JB) 4 kap. Ett fastighetsköp är bundet av formkrav. När dessa är uppfyllda har köpet fullbordats. Av din fråga framgår det inte klart hur långt processen är gången, men det verkar som att alla köpehandlingar är undertecknade men tillträde ej skett. Att tillträde ej har skett spelar ingen roll för huruvida köpet är fullbordat. Utgångspunkten är alltså att ett köp har fullbordats. Ett fullbordat köp kan ogiltigförklaras eller hävas endast på följande grunder: 1. Om köpehandlingarna inte uppfylelr de formkrav som stadgas i JB 4 kap. 1 §. 2. Om fastigheten har skadats efter köpet genom köparens vanvård eller vållande och skadan är av väsentlig betydelse JB 4 kap. 12 §. 3. Övriga hävningsgrunder i JB 4 kap. 13 – 18 §§. Ytterligare en möjlighet kan tänkas: ett köps fullbordan kan göras beroende av villkor enligt JB 4 kap. 3 §. Det krävs då att detta intagits i köpehandlingarna och att villkoret på något sätt ger dig som köpare möjlighet att dra dig ur affären. Detta är en teoretisk konstruktion som inte är särskilt trolig då dylika villkor allt som oftast används för att tillförsäkra säljaren full betalning. Då inga av de ovan nämnda grunderna verkar vara för handen ser jag tyvärr inte positivt på de legala möjligheterna att ogiltigförklara köpet. Att också din fru skrivit under alla dokument torde inte påverka köpets bestånd. Vänd dig dock snarast till en sakkunnig mäklare eller dylikt för råd. Mvh,
Oscar RydénRådgivare