Mönsterskydd

hej,ska tillverka och sälja smycken gjorda av bl a Liberty-tyger (London).Har sett företag i bl a Frankrike som gjort produkter av dessa tyger - kan det vara ett problem?

Lawline svarar

Ja, det kan potentiellt bli problem. Att göra smycken av tygerna torde inte vara något problem i sig, men om dina smycken liknar de produkter som du sett kan det finnas hinder. Företaget som har tillverkat dessa produkter kan ha mönsterskydd på dem, vilket skulle innebära att om du tillverkar produkter som liknar dessa för mycket så gör du mönsterskyddsintrång. För svensk räkning finns det tre skyddsformer för design. 1. Registrerat formgivningsskydd som söks hos OHIM som är ett europeiskt gemenskapsskydd, som gäller inom hela EU-området. 2. Oregistrerad gemenskapsformgivning. Gäller i två år, och täcker bara efterbildning, alltså produkter som kan anses vara i princip kopierade, och täcker inte efterbildningar för privat bruk eller experiment. 3. Nationellt mönsterskydd enligt Mönsterskyddslagen. Detta gäller enbart inom Sverige, men även utländska personer kan söka nationellt skydd inom Sverige. Du kan se om en viss produkt är skyddad inom EU och inom Sverige genom att gå till patent och registeringsverkets hemsida www.prv.se ;Design ;E-tjänster; OHIMs register/designregistret och söka efter produkten. Om produkterna är mönsterskyddade och du ändå använder dig av dem som utgångspunkt för dina produkter, så att det anses vara mönsterskyddsintrång är den mest reella risken att du stäms av skaparen och får betala eventuellt vite samt skadestånd. Dina produkter kan också komma att förstöras. Det allra värsta scenariot är dessutom att du blir åtalad för intrånget, och kan då bli dömd till böter eller fängelse, men det är inte ofta som åklagare väljer att ta intrångsfall till rättegång, utan det lämnas oftast till att lösas genom en process mellan dig och rättighetsinnehavaren. Är det nu så att dina produkter är helt unika, förutom tyget du använder dig av, kan det alltså på grund av ovan sagt även vara klokt att fundera på att söka mönsterskydd för dem. På så vis är även du skyddad från intrång av andra som gillar din idé och försöker tjäna pengar på den. På PRV:s hemsida finns lättillgänglig information och råd och hjälp att få, så mitt tips är att du går in där och läser lite om mönsterskydd och de regler som finns kring det innan du startar produktion. Är du intresserad av vad lagtexten säger så hittar du mönsterskyddslagen här: https://lagen.nu/1970:485 Lycka till med dina smycken! Vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare