Fel klocka lämnades ut efter reparation. Om möjligheter att göra något åt detta efter 5-6 år.

Hejsan, *jag lämnade in mitt guldarmband för lagning* som jag *fått på min 25årsdag 1978* detta var för *5 6år sen*, när jag hämtade ut det så sa jag att det inte verkade vara mitt var för smalt, men hon sa att det var mitt de märkte på baksidan, men eftersom jag haft det i en byrå flera år trasigt tänkte jag att det var jag som kom ihåg fel, efter det la jag det åter i byrån för det känndes inte som mitt, *nu tog jag fram det och skulle ge mitt barnbarn* det eftersom hon snart fyller år, började prata om det med dottern som tog det kollade stämplar det visade sig vara R10 *från 1991 tror jag hon sa, så det kan inte vara mitt*, jag hade rätt och hon i affären fel, har jag någon möjlighet att göra något åt detta, mår nu hemskt dåligt över att jag vet att mitt dyrare armband och min 25års present har de behållt eller så har någon annan det.

Lawline svarar

Hej! Så tråkigt att du fått fel klocka! Den som har annans egendom hos sig är skyldig att vårda den och senare lämna tillbaka den. Detta står uttryckligen i den något ålderdomliga, men ännu gällande, bestämmelsen i 12 kap 2 § handelsbalken (som du kan läsa här: https://lagen.nu/1736:0123_2#K12P2S1) och följer i ditt fall dessutom av vad du kan kräva av klockreparatören enligt 4 § konsumenttjänstlagen (se här: https://lagen.nu/1985:716#P4S1). *Det är alltså helt klart att du har rätt att få tillbaka din klocka* (den från 1978) och om det inte kan ske är du berättigad att få dess (marknads)värde ersatt. (Se 12 kap. 2 § handelsbalken respektive 9 § st 1 p, 16 § st 2, 17 §, 31 § konsumenttjänstlagen.) Rättsligt sätt är frågan inte så svår men en del processuella hinder finns. En förutsättning för att du ska kunna kräva skadestånd är att du reklamerat felet. *Reklamation måste göras inom skälig tid från det du märkt eller borde märkt att du inte fått rätt klocka.* Här ligger en svårighet för dig att kräva ersättning eftersom det gått så lång tid. Det som talar till din fördel är att du fått en annan klocka (som kanske liknar din?) samt att du fått lugnande besked när du påtalade att det inte var rätt klocka som du skulle få tillbaka. Frågan här är alltså om du borde märkt att du inte fått tillbaka samma klocka som du lämnade in. En del praktiska svårigheter för dig att kräva ut din rätt kan finnas eftersom du har bevisbördan för _att avtal ingicks_ - finns något kvitto kvar? Det här är nog den enskilt viktigaste frågan. _att din klocka_ (den från 1978) _inte blivit utlämnad_ samt _värdet på den klocka som du lämnade in_, eftersom det bestämmer skadeståndets storlek. Affektionsvärde påverkar däremot inte skadeståndets storlek. Klockreparatören undkommer skadeståndsskyldighet om hon bevisar att klockan försvunnit av någon annan anledning än hennes försummelse. Det föreligger alltså en presumtion för hans skadeståndsskyldighet vilket är en stor fördel för dig. Klockreparatören har däremot bevisbördan för att hon har lämnat tillbaka din klocka. Om hon i samband med utlämnandet av den klocka du fick tillbaka fick något skriftligt erkännande från dig att du mottagit en klocka kommer hon förmodligen lyckas bevisa att hon gjort vad som ålegat henne enligt ert avtal. Finns det däremot brister i klockreparatörens interna rutiner om arkivering av kvitton mm har du en fördel eftersom en tvist förmodligen kommer att lösas med i huvudsak den bevisning som du lägger fram. En annan, om än kanske osannolik, möjlighet är att klocka faktiskt finns kvar hos klockreparatören. Ta kontakt med reparatören och förklara att det skett en förväxling, be henne leta ett slag och förklara hur du känner så kanske ni kan komma överens om att reparatören ska ersätta dig. Lycka till! Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000