Myndighets handläggning och beslutsfattande

Hejsan, Min vän råkar ut för något som jag anser "luktar" skumpt. Han har bedrivit en rörelse där han behöver ett tillstånd från myndigheten och denna rörelse är säsonganpassad. Myndigheten/kommunen i denna stad är på honom helatiden om olika diffusa anklagelser, allt för att skjuta upp hans ansökan. Jag undrar vad som gäller när myndigheter/kommun ska fatta beslut. Kan de hålla på och skjuta upp saker hur som helst? Hela hans rörelse hänger juh på detta.Ska inte myndighets utredning vara helt öppen? Vidare kan poängteras att han inte är svensk..

Lawline svarar

Hej! Myndigheternas verksamhet regleras av Förvaltningslagen (FL) och där framgår att myndigheter har en serviceplikt gentemot enskilda: 4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Dessutom ska myndigheter handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål: 7 § Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt 15) och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Vid handläggningen skall myndigheten beakta möjligheten att själv inhämta upplysningar och yttranden från andra myndigheter, om sådana behövs. 16) Myndigheten skall sträva efter att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt skall myndigheten underlätta för den enskilde att ha med den att göra. Är det oklarheter kring handläggningen ska personen kunna begära att få detta klargjort för sig och har rätt till partsinsyn: 16 § En sökande, klagande eller annan part har rätt att ta del av det som har tillförts ärendet, om detta avser myndighetsutövning mot någon enskild. Rätten att ta del av uppgifter gäller med de begränsningar som följer av 10 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). SFS 2009:434 Ett eventuellt beslut ska vara klart och tydligt utformat med en motivering: 20 § Ett beslut varigenom en myndighet avgör ett ärende skall innehålla de skäl som har bestämt utgången , om ärendet avser myndighetsutövning mot någon enskild. Skälen får dock utelämnas helt eller delvis. Blir ett beslut i ärendet meddelat kan detta överklagas: 22 § Ett beslut får överklagas av den som beslutet angår, om det har gått honom emot och beslutet kan överklagas. 23 § Ett beslut överklagas skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslutet som han begär. Skrivelsen ges in till den myndighet som har meddelat beslutet . Den skall ha kommit in dit inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om klaganden är en part som företräder det allmänna och beslutet överklagas till en förvaltningsrätt eller kammarrätt, skall överklagandet dock ha kommit in inom tre veckor från den dag då beslutet meddelades. På denna grund kan skadestånd utkrävas (men det är i praktiken svårt att påvisa någon konkret skada för en verksamhet som inte finns än) Skadeståndslagen 3 § Staten eller en kommun skall ersätta ren förmögenhetsskada som vållas av att en myndighet genom fel eller försummelse lämnar felaktiga upplysningar eller råd , om det med hänsyn till omständigheterna finns särskilda skäl. Därvid skall särskilt beaktas upplysningarnas eller rådens art , deras samband med myndighetens verksamhetsområde och omständigheterna när de lämnades. SFS 1998:715
Lawline RådgivareRådgivare