Laglighetsprövning - Jäv i ett rent förberedande beslut

Kan man överklaga beslut i kommunstyrelsen om utformning av av utställningsförslag (PBL 4:6 rörande vindkraft) där 2 ledamöter var uppenbart jäviga? (de får stora inkomster med kraftverk på sina marker) Kommunen påpekar att det enl. kommunallagen 6:24 står att "beslut i en jävsfråga får endast överklagas i samband med överklagandet av det beslut varigenom ärendet avgörs" vilket enl. dem är i kommunfullmäktige när förslaget antas. Har jag något case mot dem?

Lawline svarar

Hej, Kommunstyrelsens beslut får inte överklagas om det är av rent förberedande art. 10:2 2p KL. Därför måste du vänta tills fullmäktige fattar beslut. Då kan du klaga på beslutet på grund av att det inte tillkommit i laga ordning. 10:8 1p KL. En brist i beredningsförfarandet kan åberopas som en omständighet vid överklagande av huvudbeslutet och få till följd att beslutet upphävs. Är det som du säger, att kommunstyrelsens ledamöter var jäviga kan denna omständighet ligga till grund för att beslutet i fullmäktige ska upphävas. I detta fallet rör det sig nog om intressejäv, 6:25 KL. Ditt överklagande på fullmäktiges beslut ska ges in till skriftligt till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag beslutet tillkännagavs på kommunens anslagstavla. 10:4-6 KL. Vänligen,
Bo OlssonRådgivare