Sommarstuga då samboförhållande upphör

Jag har varit sambo i knappt tio år och ska nu separera. Vad gäller för sommarstuga som vi köpt och äger gemensamt (båda har betalat 250 tkr)? Jag har bekostat betydlig mer av materialkostnader som lagts på stugan för att renovera densamma. Dessutom har jag lagt ner massvis med arbetstimmar, vilket vid en försäljning kommer att öka värdet på stugan. Kan jag på något sätt tillgodogöra mig arbetstid och pengar i sommarstugan vid en försäljning? Om min fd sambo vill behålla stuga; hur går man då tillväga med värdering och liknande vad gäller den summa som hon ska köpa ut mig för?

Lawline svarar

Hej! Jag utgår ifrån att ni båda står som ägare till sommarstugan. Enligt huvudregeln i sambolagen (8§, se https://lagen.nu/2003:376#P8S1) ska, då ett samboförhållande upphör, sambornas ”gemensamma bostad och bohag” delas lika mellan dem genom en så kallad bodelning (den gemensamma bostaden och bohaget betecknas samboegendom, se 3§ sambolagen, https://lagen.nu/2003:376#P3S1). Dock ingår inte sommarstugor och fritidshus (räknas inte som bostad) i detta begrepp utan faller helt utanför sambolagens reglering. I ditt fall gäller därför tyvärr, att så länge ni inte har avtalat att du skulle återfå dina investeringar avseende pengar och arbetstid vid en framtida försäljning eller att din ägda andel därigenom skulle öka, är det upp till din sambos goda vilja om du ska få en större del av ersättningen vid en försäljning. Vill din sambo vidare behålla sommarstugan och köpa ut dig, är det helt upp till er själva att komma överens om ersättningen. För att bestämma ett lämpligt marknadsvärde, erbjuder de flesta mäklarfirmor snabb värdering, ofta gratis eller till en låg kostnad. För det fall att ni inte skulle komma överens om ersättningen, kan du i sista hand ansöka hos domstol att fastigheten ska säljas på så kallad offentlig auktion (enligt 6 § lagen om samäganderätt, se https://lagen.nu/1904:48_s.1#P6S1). Du får sedan hälften av försäljningsintäkten. Vänligen
Carl-Henrik BrännbergRådgivare