Lager- och kapitaltillgångar

Hej, Jag undrar hur man avgör om en fastighet är en kapitaltillgång respektive en lagertillgång inkomstskattemässigt? Mvh

Lawline svarar

Hej! Regler om inkomstskatt finns i inkomstskattelagen (IL). Jag tolkar din fråga som att den rör gränsdragningen mellan lager- och kapitaltillgångar i inkomstslaget näringsverksamhet. Den inkomstskatterättsliga definitionen av lagertillgångar finns i 17 kap. 3 § IL. Tillgångar som är avsedda för omsättning eller förbrukning betecknas som lagertillgångar enligt IL. Avgörande för frågan huruvida fastigheten är en lagertillgång är alltså om fastigheten är en tillgång som är avsedd för omsättning eller förbrukning. I 27 kap. IL anges tre olika typer av verksamheter där fastigheter typiskt sett utgör lagertillgångar. Dessa är byggnadsrörelse, yrkesmässig handel med fastigheter och tomtrörelse. 27 kap. IL innehåller regler för att avgöra om fastigheter utgör lagertillgångar i dessa tre typer av rörelser. Av 27 kap. 4 § IL framgår att en fastighet som förvärvas av någon som bedriver byggnadsrörelse eller yrkesmässig handel med fastigheter utgör lagertillgång hos förvärvaren. Den inkomstskatterättsliga definitionen av kapitaltillgångar i inkomstslaget näringsverksamhet finns i 25 kap. 3 § 2 st IL. Tillgångar som inte utgör lagertillgångar, pågående arbeten, kundfordringar, inventarier och immateriella rättigheter är kapitaltillgångar enligt IL. Således är det lämpligt att först avgöra om fastigheten är en lagertillgång. Om den inte är det utgör fastigheten en kapitaltillgång enligt 25 kap. 3 § 2 st IL. Gränsdragningen mellan lagertillgångar och kapitaltillgångar är viktig då det vid inkomstbeskattningen föreligger betydande skillnader i beskattning av tillgångar som klassificeras som lager- respektive kapitaltillgångar. Regler avseende lagertillgångar finns i 17 kap. IL, medan regler om kapitaltillgångar finns bl.a. i 25 kap. IL. IL hittar du här: https://lagen.nu/1999:1229 Vänligen,
Jens LidénRådgivare