Byte av företagsform och beskattning

har en butik, vill sälja va blir skatten på d?kan jag ändra till aktiebolag nu å sen sälja?

Lawline svarar

Hej! Tyvärr ger du inte mycket information om din butik, till exempel om i vilken form den drivs i nu. Äger du fastigheten som butiken ligger i eller hyr du? Det är många frågor som måste besvaras för att jag ska kunna ge dig ett fullständigt och någorlunda korrekt svar. Angående vad du får betala i skatt kan jag inte ge dig något direkt svar. Men säg att du driver det som enskild näringsverksamhet i nuläget. Överskottet från försäljningen beskattas i näringsverksamhet. Näringsverksamhetens inkomster beskattas i huvudsak efter de skattesatser som gäller för fysiska personer. Men, har du kvarstående vinstmedel, expansionsfonder eller liknande så kan dessa få skattas efter bolagsskattesatsen som för närvarande ligger på 26.3 %, enligt 65 kap 10§ Inkomstskattelagen. Med den information jag har tillgängligt är detta dock det mest exakta svar jag kan ge dig angående skatten. Sen frågan om att göra en omstrukturering till ett aktiebolag innan försäljningen. Här kommer jag också anta att du driver butiken i enskild näringsverksamhet. När man byter företagsform så ses det rättsligt som att du avyttrar din enskilda näringsverksamhet och sedan startar ett aktiebolag. Det går att göra om din enskilda näringsverksamhet till aktiebolag, men det är rätt många saker man måste tänka på. För att ett aktiebolag ska få startas krävs att man har ett aktiekapital. Lättaste sättet att tillskjuta aktiekapital är genom att överföra de tillgångar du har i firman (efter avdrag av skulder). Med tillgångar menas sådant som inventarier osv. Detta överförs vanligtvis till det bokförda värdet. För att kunna göra detta utan skattekonsekvenser måste dock förutsättningarna i 23 kap Inkomstskattelagen vara uppfyllda, annars kommer uttagsbeskattning att ske. Med uttagsbeskattning menas att beskattning görs som om tillgångarna sålts till marknadsvärde istället för det värdet man faktiskt sålt dem för. (Återknyt detta till vad som ovan sagt som att rättsligt sett anses detta som en försäljning och nystart) Dessa förutsättningar är: • Överlåtare och förvärvare ska vara en fysisk person, ett företag eller ett svenskt handelsbolag, 23:14 IL. Med företag menas de som är uppräknade i 23:4 IL • Förvärvaren omedelbart efter förvärvet ska vara skattskyldig för inkomst av en näringsverksamhet i vilken tillgången ingår. 23:16 IL • Om koncernbidragsrätt saknas avseende det beskattningsår som överlåtelsen sker skall överlåtarens hela näringsverksamhet, en verksamhetsgren eller en ideell andel av en verksamhet eller en verksamhetsgren överlåtas. • Föreligger koncernbidragsrätt finns det inte någon anledning att förhindra underprisöverlåteser eftesrom en resultatutjämning ändå hade kunnat uppnås koncernbidragsvägen. • Aktierna ska vara kvalificerade. Räcker att de är kvalificerade efter övertagandet. Det kan vara svårt att riktigt förstå dessa förutsättningar, men de är för det mesta uppfyllda. Har du skulder i bolaget kan dessa också överföras utan skattekonsekvenser om de tagits upp och beräknats enligt skatteregler och god bokföringssed. Har du periodiseringsfonder kan även dessa överföras till bolaget, om du inte vill ta upp dem till beskattning förstås. Men för att du ska kunna föra över dem till bolaget krävs att du skjuter till ett belopp till aktiebolaget som är lika stort som de överförda periodiseringsfonderna. Expansionsfonder kan överföras till aktiebolaget under förutsättning att det är hela näringsverksamheten som överförs, inte bara en del. Räntefördelningsbelopp kan inte överföras till aktiebolaget, då det inte är förärat aktiebolag att ha sådana. Som du kanske märker är detta ingen helt enkel fråga att besvara på ett lättbegripligt sätt, det är många saker att ta i beaktande, och som jag redan sagt så är det svårt att ge något exakt svar utan mer information om dina förutsättningar. Slutkontentan är i alla fall att det går att överföra din enskilda näringsverksamhet till ett aktiebolag, men det är väldigt mycket att ta hänsyn till i samband med det för att undvika så stor beskattning att det inte blir lönsamt eller ens möjligt. Reglerna kring omstruktureringar som denna är spridda i lagen och inte alltid lättförståeliga. Mitt tips till dig är därför att innan du gör något så ta kontakt med skatteverket. Där finns mycket information att få kring detta och de kan säkert hjälpa dig. Jag hoppas att jag inte bara gjort dig förvirrad med detta svar, då frågeställningarna egentligen är stora nog för en hel uppsats. Vänlig hälsning
Karin HellanderRådgivare