FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN01/05/2010

Studielån

Räknas CSN lån som ett eller flera lån. Tog lån under 1999, 2000 och 2001. Har för mig att man ansökte och fick lånen utbetalda varje termin om man klarat studimålet. Skulle det kunna innebära att lånen har olika preskriptionsår?

Lawline svarar

Hej! Det räknas som ett lån trots att man söker för varje. Om du väljer att avbryta dina studier och ta ett friår får du börja betala tillbaka på det lån som du har tagit. Om du senare väljer att återuppta studierna igen så är du inte återbäringsskyldig under den tiden som du åter uppbär studiemedel och även de nya utbetalningarna räknas till det "gamla" lånet. Du kan alltså inte ha flera CSN lån utan allt räknas som ett och samma. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare