Förskott på arv

Sambo,inget testamente.Flera barn.Ett barn får efter grundskola ett år på High School.Kostnad ex. lev.kostnader ca. 90000:-.Finasieras via banklån.Modern avlider.Dödsboet belastas med en kvar-varande låneskuld om ca. 70000:-.Vid återkomst till Sverige börjar barnet första årskursen på gymnasiet. Året på High School har inte medfört någon utbildning som man kan tillgodoräkna sig i svensk gymnasiumskola. Är inte denna kostnad om 90000: att anses såsom förskott på arv?

Lawline svarar

Tack för din fråga! Frågor kring förskott på arv regleras i sjätte kapitlet i Ärvdabalken (hädanefter ÄB). Kapitlets första paragraf är en presumtion vilken föreskriver att det som arvlåtaren har gett bröstarvingar under sin livstid skall räknas som förskott på arv . Det är endast i det fall som arvlåtaren avgivit särskild viljeförklaring att gåvan ej skall betraktas som förskott som avräkning ej skall ske. Bevisbördan för detta har den som mottagit gåvan; i Ert fall barnet. Vidare anges i 6:2 ÄB att kostnader som en förälder lagt ned på ett barns uppehälle och utbildning inte skall avräknas från det barnets arv om föräldern endast fullgjort sin underhållsskyldighet. För att beräkna hur långt en förälders underhållsskyldighet sträcker sig skall hänsyn enligt 7 kapitlet 1 § Föräldrabalken dels tas till barnets behov, dels till föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Kostnader för ett High School- år kan inte anses falla inom ramen för fullgörandet av underhållsskyldighet, varför kostanden skall avräknas. Avräkningen förutsätter som sagt att inga särskilda villkor har uppställts i samband med gåvan. Någon avräkning mot arv skall inte heller ske för sedvanliga gåvor vilkas värde inte står i missförhållande till givarens villkor. I 6:4 ÄB anges att om en arvinges förskott inte fullständigt kan avräknas från dennes arvslott så är arvingen skyldig att återbetala överskottet endast om det finns någon bestämmelse därom från tidpunkten då förskottet gavs. Lycka till!
Louise Albertson - WittingRådgivare