Utfående av laglott

Vid bouppteckning har jag blivit delgiven testamente i original. Boet står under boutredningsman. I bouppteckningen har tydligt antecknats att jag yrkat min laglott. Jag godkände INTE testamentet, utan sa på mötet att jag tänker klandra inom 6-månadersfristen. Frågas: vad sker om jag inte klandrat inom fristen? Får jag automatiskt ut min laglott, eller måste jag ha godkänt testamentet eller ha klandrat? Kort sagt, kan jag bara låta saken bero och allt sker med automatik, eller måste jag ge mig till känna på något sätt? Jag planerar åka utomlands.

Lawline svarar

Hej,

För att man ska kunna få ut sin laglott måste man påkalla jämkning i testamentet genom att tillkännage sitt laglottsanspråk för testamentstagaren eller genom att väcka talan. Detta ska ske inom sex månader från delgivning annars går rätten till laglott förlorad, se närmare 7 kap 3 § första och tredje stycket ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1.

Att väcka talan om jämkning eller klander är dock inte nödvändigt, utan det räcker att testamentstagaren med säkerhet fått kännedom om ditt anspråk inom föreskriven tid. Det finns ingen särskild form för hur ett sådant tillkännagivande av ett laglottsanspråk ska ske. Det kan därför tänkas att anteckningen om att du yrkar få ut din laglott är tillräcklig och att du har gjort vad som krävs av dig i denna situation. Eftersom du nämnt att du avser att klandra kan det ändå vara klokt att, innan du reser utomlands, kontrollera att testamentstagaren verkligen har uppfattat och tagit del av din redan framställda laglottsbegäran för att undvika eventuella missförstånd.

Det kan påpekas att om det i övrigt skulle förekomma någon omständighet som gör att testamentet kan betraktas som ogiltigt, gäller det däremot att väcka klandertalan. Även detta ska ske inom sex månader från delgivning, se 14 kap 5 § ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K14P5S1.

Med vänlig hälsning

Nathalie MiskinRådgivare