Stöld eller snatteri?

Hej. Jag har en fråga angående snatteri/stöld. Jag var inne på en bar och mötte en person inne på toaletten som verkade ha överkommit en låda med öl. Då jag var lite lätt berusad så accepterade jag 6 stk. av mannen. Som jag senare gjorde ett försök till att ta med mig ut från baren. Detta gjorde jag genom att stoppa in dem i byxbenen. Men när jag väl började närma mig ytterdörren så märker jag att de börjar trilla ur mitt byxben och detta ser ordningsvakten på stället. Då skakar jag benet så att de sista faller ur och ordningsvakten tar tag i mig och följer mig ut och ringer polisen som i sin tur tar in mig på stationen där jag får övernatta. När jag sedan vaknar så blir det ett förhör och polisen säger att de kommer att anmäla mig för stöld. Jag har två frågor. Har jag begått brottet(fullbordat det) om jag gjort mig av med dem innan jag lämnar ytterdörren? Och går det verkligen att hävda att det är stöld när jag tvivlar på att värdet på de flaskorna jag hade överskrider 100 kr? Som jag har uppfattat det så går gränsen vid 1.000 kr och faller väl då närmare snatteri.

Lawline svarar

Hej! Stöldparagrafen ser ut som följer nedan och återfinns i Brottsbalken (BrB) 8 kap 1 §. -Den som olovligen tager, vad annan tillhör, med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år. För att kunna dömas för stöld krävs det att man har uppsåt och det står det klart att du hade eftersom du tänkte ta med dig ölen från baren så det är uppfyllt. Din första fråga är när stölden ska anses vara fullbordad. När det rör sig om exempelvis butiksstölder har man ansett larmpelare, alternativt utgången, utgöra punkten för fullbordan av stöldbrottet. Detta för att tagandet inte blir olovligt förrän då. I andra situationer pekar rättsfall mot att det räcker med att själva tagandet är olovligt för att stölden ska vara fullbordad, något som borde gälla även i ditt fall. Du tog ölen olovligt och därmed är min uppfattning att brottet är fullbordat eftersom du överhuvudtaget inte hade någon lovlig rätt att förfoga över ölen. Den andra frågan rör om värdet är så högt att det är stöld eller om det egentligen borde klassas som snatteri. I det fallet kan man säga att det beror på hur situationen ser ut. Rör det sig om en butiksstöld har man i praxis ansett att gränsen går vid 1000 kr. Tar man däremot något ur en handväska som lämnats utan tillsyn har det bedömts som stöld redan vid 75 kr beroende på att det ses som ett ingrepp i den personliga integriteten. Man tar även hänsyn till om egendomen lämnats obevakad. Jag kan tyvärr inte göra mer än att redogöra för läget vad gäller den andra frågan, för ytterligare rådgivning föreslår jag att du kontaktar en advokat om du tror på din sak! Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare