Ångra arvsavstående

Hej! Min mamma avled för snart 1 ½ år sedan. Hon var omgift med min styfar sedan många år. När hon var sjuk ringde hon och förklarade att hon ville att min styvfar skulle sitta i orubbat bo tills hans bortgång. Vid bouppteckningen skrev jag under. Min fråga är nu. Min Styvfar har nu en ny sambo. I dödsboet fanns ingen direkt egendom men kapital på 700'. Han är 67 år och hon är 46 år och det känns sådär i dagsläget. Jag ångrar att jag skrev under. Kan jag ångra detta. Min halvsyster har en skuld till dödsboet sedan innan mammas bortgång på 225' har också en halvbror. Tacksam för ett svar. Skulle kännas lugnast om jag fick ut min del och han kan leva livet med sin nya sambo precis som han vill. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tyvärr har du ingen möjlighet inte ändra ditt beslut om att avstå från arvet. Du har rätt få ut din del av arvet först när din styvfar går bort, se 3 kap 2 § och 9 § Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare