Återkommande andrahandsuthyrning

Hej, jag funderar på att säsongsarbeta som dykinstruktör, dvs arbeta i Sverige på sommaren, utomlands på vintern. Kan jag hyra ut min lägenhet i Stockholm i andra hand på det sättet? Dvs återkommande? Hittar inga fakta om det någonstans.

Lawline svarar

Hej, vid uthyrning av lägenheter blir Hyreslagen, HL, tillämplig. I lagens 39 - 40 § § finns bestämmelser om uthyrning i andra hand. Av 39 § HL, https://lagen.nu/1970:994#K12P39S1, framgår att det för andrahandsuthyrning krävs hyresvärdens tillstånd. Så länge din hyresvärd tillåter dig att hyra ut på detta sätt är det därmed helt okej. Vägrar hyresvärden att ge sitt samtycke kan man i vissa fall istället vända sig till hyresnämnden för att beviljas tillstånd. Av 40 § HL, https://lagen.nu/1970:994#K12P40S1, framgår i vilka situationer detta kan bli aktuellt. I punkten ett i denna paragraf anges att tillfälligt arbete på annan ort kan utgöra ett skäl som gör att hyresnämnden godkänner en andrahandsuthyrning. Dock skall även punkten två beaktas där det anges att för hyresnämndens godkännande krävs att hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke. Anser hyresvärden exempelvis att det blir väldigt besvärligt att hyra ut en lägenhet på detta sätt under flera års tid finns risk att hyresnämnden anser detta vara en befogad anledning och därför vägrar tillstånd. Vänliga hälsningar
Ulrika LundgrenRådgivare