FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal21/04/2010

Köpekontrakt vid köp skogsfastighet

Kan ett standardiserat Köpekontrakt Fastighet användas vid försäljning av skogsfastighet?

Lawline svarar

Hej! Det klassiska juristsvaret är "det beror på". Även om en skogsfastighet på många sätt såklart skiljer sig mycket åt från att köpa exempelvis en villa, klassificeras de båda juridiskt som "fastighet" och därför kan man i princip använda ett standardiserat köpekontrakt. Detta beror såklart på hur kontraktet ser ut. Även de vanliga grundläggande kraven för ett giltigt fastighetsköp gäller, det vill säga att skriftligt kontrakt krävs, att köpeskillingen anges i denna och att det måste framgå tydligt att fastigheten övergår till köparen. Jag skulle dock rekommendera att du anpassar det standardiserade kontraktet (man kan ofta lägga till egna villkor någonstans på det tryckta formuläret) utifrån omständigheterna vid just ert köp. Det som skiljer sig från ett "vanligt" fastighetsköp är naturligtvis skogen och därför kan det vara klokt att se till att reglera frågor om skogen i ert kontrakt. Utan att vara en expert på just skogsfastigheter, tycker jag att du bör se till att utöver det standardiserade kontraktet få in en rubrik som heter "Skog" och där villkor kring virke och avverkningsrätter klargörs. När får du börja avverka? Får säljaren bortföra virke som är avverkat men ligger kvar på fastigheten vid kontraktstecknandet? Och så vidare, du kommer säkert på fler frågor du vill reglera. Om du har fler frågor kring ditt fastighetsköp kan jag rekommendera en lättläst och praktiskt juridisk bok som heter "Skog - köp, förvaltning, försäljning, samägande och generationsväxling" som är skriven av Staffan Seth och Clas Tjäder. Den finns på de flesta (universitets-)bibliotek. Men alltså, sammanfattningsvis: utgå från ett standardiserat fastighetsköpekontrakt men lägg till villkor som passar er relation och ert köp, det finns inget som hindrar att ni skriver dit saker manuellt.
Joel DahlquistRådgivare