Fri förfoganderätt

Min far dog 2007, han var gift och hade skrivit ett testamente som innebar att jag som särkullbarn endast hade rätt att få ut min laglott. Efter förhandling med efterlevande makan bestämdes att jag fick ut lite mer än laglotten mot att jag "bara" får 30% i efterarvsrätt. Den efterlevande makan har även hon ett särkullbarn. Tyvärr förekom en del oegentligheter då min far dog, kontanter och en del värdefulla saker försvann innan han dog (han låg på hospice sista månaderna. Av den anledningen tyckte jag att det var en god ide att få ut mer vid arvskiftet efter min far mot att gå ner i efterarvsrätt, på detta sätt tänkte jag att jag iallafall hade kontroll över en del av mitt arv. De pengar som fanns i familjen var min pappas, ett arv efter mina farföräldrar. Nu har efterlevande makan också dött och jag är kallad till bouppteckningsmöte. Jag har inte haft någon kontakt med varken makan eller hennes son sedan min far dog, inte särskilt mycket innan dess heller så det är inte så konstigt. Jag känner mig ganska övertygad om att hon sett till att flytta de pengar och egendomar hon satt kvar med till sin son innan hon dog och har utgått ifrån att jag inte kommer att få något efterarv. När jag talade om detta med en god vän trodde han att det finns lagstiftning om att efterlevande maka inte får göra sig av med dvs ge bort allt hon äger och har innan hon dör alltså precis motsatsen till vad jag trodde. Han påstod att det det ogillas om det skett innom 12 månader före dödsfallet. Finns det någon verklighet i detta? Om så är fallet kommer jag att begära ut kontoutdrag sedan 1 år tillbaka etc och det skulle vara bra om jag hann göra det innan bouppteckningsmötet eller annars att jag kräver detta vid bouppteckningsmötet?

Lawline svarar

Hej, Du som är ett så kallat särkullbarn är berättigad att ärva din far direkt vid hans bortgång och du behöver således inte avvakta efterlevande makas bortgång för att ärva, se Ärvdabalken 3 kap 1 § 1 st. Med hjälp av testamente kan din arvsrätt begränsas men som bröstarvinge är du enligt lag alltid berättigad till din laglott (som består av hälften av din arvslott), se Ärvdabalken 7 kap 1 §. Enligt min mening är din arvsrätt efter din far härefter uttömd och avklarad. Om jag tolkar din fråga vidare antar jag att testamentet även innehöll ett förordnande om efterarvsrätt för din resterande del av arvslotten, vilket i så fall gör din fråga relevant. Om du har efterarvsrätt efter din far ärver den efterlevande makan kvarlåtenskapen med så kallad fri förfoganderätt. Detta begrepp innebär att hon ensam bestämmer över pengarna och kan förbruka, avyttra och till och med ge bort dem, allt utan redovisningsplikt. Det som skiljer fri förfoganderätt ifrån full äganderätt är att efterlevande maka ej får testamentera bort egendomen. Rättsföljden av ett sådant testamente är inte ogiltighet utan du ska först få ut det som tillkommer dig enligt din efterarvsrätt och resten går till förmånstagaren i testamentet, se Ärvdabalken 3 kap 2 § I Ärvdabalken 3 kap 3 § finns dock en regel som säger att om efterlevande maka uppenbart missbrukat sin fria förfoganderätt genom gåvor till sina egna arvtagare och därmed orsakat väsentlig minskning av sin egendom, måste ersätta dig som efterarvinge före sina andra arvingar. Finns inte medel i dödsboet ska gåvor och liknande tas tillbaka. För sådan återgång krävs att mottagaren insåg eller bort inse att du tog skada av gåvan samt att det inte har gått mer en fem år sen gåvan fullbordades. Hoppas du fått svar på din fråga Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare